Drobečková navigace

Úvod > Správa obchodně úspěšného webu

Správa ziskového webu

V dnešní době lze říci, že téměř každý subjekt či organizace je na internetu. Tyto subjekty mají své internetové stránky, od kterých něco očekávají. Firmy většinou chtějí získávat nové zákazníky, obce potřebují splnit zákonné povinnosti, sportovní kluby chtějí prezentovat své výsledky či fotografie atd. Tato očekávání nazýváme cíly. Každý majitel internetové prezentace chce, aby jeho stránky plnily stanovené cíle.

Málokdo si však uvědomuje, že průběžné dosahování stanovených cílů vyžaduje odbornou a systematickou práci. Je to dáno hlavně skutečností, že dnešní internetová doba je silně konkurenční.

Potřebné nástroje

Základem pro úspěšnou správu ziskového webu je kvalitní redakční systém. Tzn. on-line nástroj pro jednoduchou aktualizaci internetových stránek bez znalosti programování. Redakční systém je v současnosti vcelku standardní součástí řešení od mnoha webdesignerských firem. Jednotlivé redakční systémy se však velmi odlišují. Rozdíly jsou ve dvou hlavních skupinách: Rozsah funkcí a jednoduchost ovládání. Vřele doporučujeme se zaměřit na jednoduchost ovládání. Klíčové je, aby Vaše stránky šly aktualizovat rychle, snadno a aby to bez problémů uměly všechny pověřené osoby.

Důležitou součástí řešení jsou také návody k ovládání redakčního systému a zejména pak hot-line s technickou podporou! Jedno telefonní číslo, na které voláte v případě potřeby.

[zpět]

Varianty řešení správy webu

Provozovatelé internetových stránek řeší správu webu různými způsoby, z nichž některé jsou opravdu kuriózní a také zcela nefunkční (popřípadě velmi drahé).

Na základě našich bohatých zkušeností můžeme říci, že pro menší a střední firmy je jednoznačně nejlepší, nejefektivnější a nejlevnější způsob řešení správy webu „internetové stránky na klíč“ od kvalitního dodavatele, který splňuje tato kritéria:

  • Profesionální a stabilní firma.

  • Vlastní kvalitní a jednoduchý redakční systém pro výrobu a správu internetových stránek.

  • Zajišťuje webhosting (prostor pro umístění a provoz internetových stránek).

  • Zajišťuje provoz domény a e-mailových schránek.

  • Poskytuje hot-line s technickou podporou.

Tyto služby stojí řádově několik set korun měsíčně. Což je zanedbatelná částka v porovnání s časem, který ušetříte a ziskem, který Vám zajistí splněné cíle.

Často se stává, že někdo „naletí“ na líbivé charakteristiky tzv. open source systémů. Jedná se o volně dostupné redakční systém, které jsou zdarma a většinou obsahují obrovské množství nástrojů a funkcí (např. Drupal, Wordpress, Joomla atd.). Problémem je, že tyto systémy jsou programované velkým množstvím dobrovolníků po celém světě, kteří vytvářejí různé doplňky moduly, rozšíření atd., které jsou pak navzájem nekompatibilní a dělají problémy. Nikdo na světě (tím spíše ne v ČR) nemůže s jistotou říci, že stránky budou opravdu správně fungovat. Nemluvě například o bezpečnosti, kompatibilitě s novými internetovými prohlížeči atd.

Podstatné pro tento článek také je, že tyto redakční systémy jsou na ovládání velmi komplikované, neexistují kvalitní návody ani poradenské hot-line.

Tradičně se také setkáváme s „modelem řešení“ správy webu prostřednictvím přátel, synů, synovců apod. Toto „řešení“ se tradičně vyznačuje dvěma znaky: 1) Zdánlivě nízká cena, 2) Naprostá nefunkčnost („…synovec má zrovna zkouškové období a nemůže, nebo je nemocný, nebo má jinou práci, nebo je na táboře nebo třeba na semestr studuje v USA“). Zkrátka vždy když něco potřebujete, je nějaký problém.

[zpět]

Projektový přístup

Správa firemního webu je činnost, která musí být provozována pravidelně a dlouhodobě. Je třeba vyčlenit kompetentní osobu (osoby), která ji bude mít na starosti. Nezapomeňte na standardní projektový přístup, který by měl být aplikován. Jedná se zejména o:

  • Identifikace zodpovědné osoby a dalších spolupracovníků.

  • Definice cílů, kterých má být dosaženo.

  • Nastavení harmonogramu plnění cílů.

  • Vyčlenění času pracovníků a četnosti aktualizací.

  • Definice způsobu měření a vyhodnocování práce a dosahování cílů.

  • Osobní prospěch všech zúčastněných osob na dosažení cílů.

[zpět]

Odborné znalosti webmastera

Správce internetových stránek používá pro vkládání informací na web redakční systém a tedy nemusí mít speciální vzdělání či kurzy. Přesto je vhodné, aby si co nejvíce rozšiřoval své vědomosti v oblasti internetu a on-line marketingu. Čím lépe se bude v této problematice orientovat, tím vyšší cíle můžete Vašim internetovým stránkám nadefinovat.

Instruktáž jednotlivých oblastí přesahuje rámec tohoto článku. Pro snadnější orientaci přikládáme osnovu doporučených témat k osvojení a odkazy na zdroje dalších informací.

  • Copywriting – psaní obchodně úspěšných textů. Text Vašich internetových stránek je velmi zásadní faktor, který rozhodujícím způsobem ovlivňuje, zda Vaše stránky návštěvníka zaujmou a on si následně něco objedná.

  • Optimalizace pro vyhledávače (SEO). SEO je disciplína, jejíž cílem je, aby se odkaz na internetové stránky zobrazoval ve vyhledávačích na předních pozicích. Například firma, která vyrábí hliníkové trubky bude chtít, aby se po zapsání klíčového slova „hliníkové trubky“ objevil v Google či Seznam odkaz na jejich stránky na prvním místě.

  • Marketing – základní principy. Každý webmaster by měl mít při správě webu na paměti základní principy marketingu. Přinejmenším je třeba si stále uvědomovat kdo je potenciální zákazník, jak ho lze zaujmout, co se chce dozvědět atd.

  • On-line marketing – základní nástroje. Existuje celá řada způsobů jak na Vaše stránky přivést potenciální zákazníky. Je velmi užitečné mít o nich aspoň základní přehled.

  • Sociální sítě (Facebook) – Facebook je fenomén, který má mnoho příznivců a mnoho odpůrců. Nesporným faktem však je, že sdružuje obrovské množství lidí a při vhodném použití může být velmi silným zdrojem návštěvníků Vašich stránek nebo přímo rovnou zákazníků.

[zpět]

Sledování a vyhodnocování

Jak už bylo naznačeno výše, správa ziskového webu je soustavná činnost, která vyžaduje projektový přístup včetně sledování a vyhodnocování. Známé pořekadlo praví „Co nelze měřit, to nelze řídit“. Správnost a efektivitu (= ziskovost) správy webu naštěstí lze měřit velmi dobře.

Vynikajícím nástrojem Vám může být například Google Analytics. Jedná se o volně použitelnou službu (zdarma) pro velmi podrobné sledování internetových stránek. Pro názornost několik příkladů, co Google analytics dokáže sdělit:

  • Počet návštěvníků za poslední měsíc na klíčové slovo „dětské boty“ z vyhledávače Seznam.cz. To Vám napoví zda provedená optimalizace SEO byla úspěšná.

  • Počet návštěvníků, kteří klikli na Váš placený odkaz (placenou reklamu), který jste „na zkoušku“ umístili například na www.ihned.cz. Můžete tedy přesně zjistit kolik návštěvníků Vám placený odkaz za poslední měsíc přivedl a zda má smysl odkaz dále platit!

  • Počet stránek, které návštěvníci v průměru navštíví. Zde lze velmi dobře posuzovat jestli atraktivnost webu stoupá.

  • Počet návštěvníků, kteří kliknou na nějaký důležitý odkaz, třeba na úvodní stránce (odkaz, na který chcete, aby klikali, odkaz, který je směřuje k objednávce). Tímto způsobem můžete ověřit, zda se návštěvníci po stránkách pohybují jak jste plánovali.

Chcete-li web efektivně spravovat a dosáhnout plnění cílů internetových stránek, musíte celý proces pečlivě sledovat, vyhodnocovat a operativně upravovat. Možná se to nyní zdá být složité. Dobrá zpráva je, že můžete začít malými krůčky.

Vyberte si dvě jednoduchá kritéria, která budete první měsíc sledovat. Pak na stránkách pracujte a sledujte, zda se hodnoty těchto dvou parametrů zlepšují. Může se jednat například o počet stažení PDF dokumentu s ceníkem (zde je potřeba lépe – zajímavě na ceník upozornit). Nebo se můžete domluvit na výměně odkazů s nějakým partnerem či dodavatelem a následně sledovat kolik lidí na Váš odkaz klikne a zda pro Vás má nějaký smysl.

Každý měsíc pak můžete přidávat další jednoduché parametry ke sledování a za nějaký čas si vypracujete sofistikovaný a efektivní způsob sledování a vyhodnocování efektivity správy webu a naplňování cílů Vašich internetových stránek.

[zpět]

Kdy se dostaví výsledky?

Je obtížné přesně stanovit, kdy se dostaví nějaké výsledky. Záleží to na mnoha ohledech. Zkušenost webmastera, obor, ve kterém podnikáte, výchozí pozice Vašich stránek a mnohé další. Obecně se však dá říci, že to bude určitě trvat pár týdnů či měsíců.
Důležité také je v práci vytrvat. Správa ziskového webu je nekonečná činnost. Vaše stránky nikdy nebudou definitivně hotové. I v případě, že budou 100% plnit všechny cíle a budouo se zobrazovat na nejlepších pozicích ve vyhledávačích, je třeba nepolevovat a dále se stránkami pracovat. V opačném případě akutně hrozí, že stránky cíle plnit brzy přestanou.

[zpět]

Spolupráce s odborníkem

Průběžná a zaběhnutá práce na správě firemního webu by určitě měla být vykonávána pracovníkem firmy. Na počátku každé nové oblasti činností v rámci správy webu je však dobré poradit se s odborníkem. Například chcete-li přivést na stránky více potenciálních zákazníků, nechte si od odborníka poradit. Identifikovat vhodné nástroje a provést základní úkony. Následně už budete provádět pouze přesně definované a opakující se činnosti + vyhodnocování.

Samozřejmě si můžete vhodný nástroj vybrat sami a samostudiem si osvojit základy jeho používání. Zde je však třeba upozornit, že každý z nás se věnuje svému oboru a prosadit se v jiném bývá velmi obtížné a časově náročné. Nemluvě o zbytečně vynaložených finančních prostředcích na neúspěšné kampaně.

Spravovat web tak, aby byl ziskový, respektive plnil stanovené cíle je náročná a dlouhodobá práce, která vyžaduje systematický a pečlivý přístup. Pravděpodobně budete muset na výsledky nějakou dobu počkat a možná občas šlápnete vedle, ale nemusíte mít obavy. Tak jako u každé jiné činnosti i zde platí, že dobře odvedená práce se vždy vyplatí.

Nesnažte se obsáhnout vše hned, začněte malými a jednoduchými krůčky. Postupně nabalujte další činnosti, vybírejte si ty nejefektivnější a odhalujte a odstraňujte ty nesprávné. Nemusíte nikam spěchat, ale předem si navrhněte přesný harmonogram a ten dodržujte.

TOPlist