zis_header[2].jpg
Drobečková navigace

Úvod > Pro Firmy > Technologie výroby webových stránek

Technologie výroby webových stránek


Internetové stránky jsou v dnešní době naprosto běžná záležitost. Existuje velké množství firem, které zhotovení obecního, firemního či soukromého webu nabízejí. K dispozici je celá řada hotových řešení a různé systémy zdarma. Tvorba internetových stránek se dnes také vyučuje na středních školách a mnozí studenti nabízejí výrobu internetových stránek za velmi lákavé ceny.  Nabídka je tedy rozmanitá a silně převyšuje poptávku. Logickým závěrem je, že by měla klesat cena a stoupat kvalita. Do značné míry to skutečně platí. Neznamená to však, že podnikatel, který si vybere kvalitní dodavatelskou firmu, získá pro sebe vhodné webové stránky.

Pověstný pes je zakopaný v tom, že každé firmě bude vyhovovat jiný druh řešení internetových stránek. Je to obdobné jako např. u automobilů. Když si majitel firmy vybere kvalitního dodavatele (respektive dobrou značku vozu), také to automaticky neznamená, že koupí skutečně vhodné auto pro své potřeby. Pokud například potřebuje dodávku, nebude mu ani ta sebedokonalejší limuzína vyhovovat. Tento princip funguje i v oblasti výroby internetových stránek. Je nutné zvolit způsob výroby, správy a provozu webu, který odpovídá činnosti, zájmům a reálným možnostem firmy. V opačném případě web nebude fungovat jak by měl, což většinou znamená, že nevydělává.

Základní způsoby výroby internetových stránek

Studenti a přátelé

Jedná se o „garážový, amatérský“ způsob práce, kdy se podnikatel domluví, většinou s málo zkušeným studentem (syn, synovec známého apod.), a společnými silami vytvoří firemní stránky.
Výhody:

  • Velmi nízká cena
  • Možnost nechat vydělat syna nebo známého

Nevýhody:

  • Nízká úroveň webu (chyby se často projeví později, web například nespolupracuje s vyhledávači).
  • Problém s rozvojem. Student odjede na roční stáž do USA nebo dostuduje a má jinou práci. Úprava webu pak bývá velmi problematická.
  • Tyto weby je z 99-ti% nemožné převzít profesionální firmou a dále rozvíjet.Většinou nastává technologický problém stránky aktualizovat (bez znalostí HTML, CSS a dalších programovacích jazyků nelze stránky aktualizovat).
  • Není žádná technická podpora, poradenství. V případě problému bývá řešení problematické a trvá dlouho (student je na prázdninách, má zkouškové období apod.).

Pro koho je řešení vhodné: Pravděpodobně pro nikoho. Toto řešení „chvíli funguje“ a po nějaké době je majitel nucen zaplatit výrobu nového webu profesionálním způsobem. Zásadní problém bývá s technickou podporou, poradenstvím, aktualizací.

Redakční systémy „zdarma“

Existují různé systémy (české i zahraniční), které nabízejí stránky zdarma. Uživatel si zaregistruje svůj účet, vygeneruje přístupové údaje a může začít stránky tvořit a plnit.
Výhody:

  • Systém je zdarma.
  • Pomocí redakčního systému lze stránky aktualizovat.

Nevýhody:

  • V systému je nutné stránky vyrobit, což je pro běžného uživatele PC většinou složité.
  • Termín „zdarma“ je zavádějící. Zpravidla se jedná pouze o weby pro nekomerční použití, nebo je k dispozici jen velmi omezený prostor a téměř žádné funkce.  Za vybavenější varianty si zákazník musí zaplatit.
  • Většinou není žádná technická podpora ani poradenství. To je velká nevýhoda, protože ani ten nejjednodušší systém není úplně snadné ovládat.
  • V případě chyby (například dojde ke smazání nějaké podstránky) není možné zavolat na hot-line a zažádat o obnovení.
  • Žádné garance, smluvní záruky.
  • Často bývají součástí vytvořeného webu cizí reklamy.

Pro koho je řešení vhodné: Pro velmi malé, neziskové subjekty. Nejčastěji se jedná o stránky dětí nebo zájmových kroužků.

Open Source

Open Soucte znamená tzv. otevřený zdrojový kód. Jedná se o hotové aplikace, které jsou volně a zdarma ke stažení a použití. Jedná se například o CMS Joomla, Wordpress atd.
Výhody:

  • Základní verze systémů a rozšiřující moduly jsou zdarma.
  • Systémy většinou mají velké množství funkcí.
  • K systémům jsou průběžně vytvářeny aktualizace a nové moduly. Často je k dispozici „stále to nejnovější“.

Nevýhody:

  • Instalace open source systémů vyžaduje profesionální zpracování.
  • Vytvořit kvalitní stránky v tomto systému je náročné.
  • Jakákoliv zakázková úprava (která je většinou potřeba) bývá velmi drahá.
  • V systému je velké množství funkcí, což způsobuje velmi obtížnou orientaci v administraci.
  • Rozšiřující moduly produkují různé subjekty (často zájmové skupiny), může tedy dojít k nekompatibilitě a poruchám. Většinou pak není žádná technická podpora, která dokáže vzniklý problém operativně řešit.
  • Pro běžného uživatele je téměř nemožné systém ovládat  (systémy jsou složité a obsáhlé).
  • Profesionální výroba stránek v open source systému vyjde relativně draho a je v 95-ti procentech případů nezbytná. Amatérští uživatelé výrobu nedotáhnou do zdárného konce.

Pro koho je řešení vhodné: Spektrum potenciálních zákazníků je široké. Uživatelem může být malý neziskový subjekt i velká firma s webem se několikasettisícovým rozpočtem.  K úspěšnému užívání open source systému je nutné mít ve firmě velmi zkušeného uživatele PC, který s vybraným systémem má zkušenosti a bude s webem průběžně pracovat (je ve firmě pevně zakořeněn a nehrozí jeho odchod)

Standardizované, modulární řešení

Jedná se o hotový produkt, který vyrobila a provozuje komerční společnost. Tento produkt většinou má pevné jádro, ke kterému se dají dokoupit různé moduly (fotogalerie, e-shop atd.) přesně podle požadavků zákazníka.
Výhody

  • Řešení je vyzkoušené, funkční a smluvně garantované.
  • Stránky jsou sestavené zákazníkovi na míru a v okamžiku předání jsou kompletní – grafické zpracování i naplnění obsahem.
  • Jedná se o řešení „na klíč“, které zahrnuje potřebné související služby (webhosting, správa domény, e-mailů atd.).
  • Součástí bývá hot-line. V případě jakéhokoliv problému nebo dotazu voláte na jedno číslo, kde Vám vyškolený pracovník pomůže nalézt potřebné řešení.
  • K dispozici je (česky mluvící) podpora a poradenství.
  • Součástí bývají automatické aktualizace a rozvoj systému

Nevýhody

  • Speciální úpravy webu bývají relativně drahé.


Pro koho je řešení určené: Pro menší a střední firmy. Pro podnikatele, kteří chtějí mít reprezentativní a profesionální web se všemi garancemi, kvalitní podporou a poradenstvím. Pro firmy, ve kterých jsou běžní uživatelé PC (nikoliv programátoři).

Zakázková výroba

Výroba webů přesně na míru zákazníka. Tímto způsobem se dají vyrobit internetové stránky, které budou přesně odpovídat potřebám firmy a respektovat veškeré její individuální požadavky.
Výhody:

  • Individuální řešení přesně na míru.
  • „Neomezené“ možnosti grafického zpracování.
  • Speciální funkce, které přesně odpovídají potřebám zákazníka.
  • Web je zcela jedinečný.

Nevýhody:

  • Velmi vysoká pořizovací cena.
  • Řešení většinou není otestované a „dolaďuje se za běhu“.
  • Velké nároky na součinnost zadavatele.
  • Podnikatel musí investovat velké množství vlastního času na specifikace individuálních požadavků.
  • Riziko špatně zvolené strategie zaměření a vývoj zakázkového webu.
  • Součástí nejsou žádné aktualizace a rozvoj zdarma, za vývoj každé funkce se platí.


Pro koho je řešení určené: Velké firmy a náročné informační systémy.  Rozsáhlé katalogy (firem či realit), banky, pojišťovny atd.

 

Výběr vhodné varianty

Uvažujete-li o výrobě internetových stránek, ujasněte si nejdříve, co od webu očekáváte a jaké jsou vaše možnosti pro správu a aktualizaci stránek.  Pro zjednodušení jsme pro vás připravili osm základních otázek, které je vhodné si před výběrem vhodné varianty zodpovědět.

  1. Jak je pro vás důležitá garance a jistota?  Potřebujete web, který bude opravdu plně funkční a vždy dostupný? Chcete mít provoz webu a všech souvisejících služeb (e-maily, doména, zálohy atd.) smluvně podchycený?
  2. Jak je pro Vás důležitá bezpečnost řešení? Vyžadujete technologii a průběžný technický dohled, který eliminuje napadení stránek virem?
  3. Máte zájem o řešení „na klíč“? Chcete mít web, e-maily, doménu, zálohy, technickou podporu, poradenství atd. na jednom místě?  Chcete v případě problému či dotazu volat vždy na jedno číslo (hot-line)?
  4. Máte ve firmě počítačového odborníka nebo potřebujete odborné poradenství?
  5. Jaký význam přikládáte ceně za výrobu stránek? Jedná se o jednorázový poplatek za vyrobení webu.
  6. Jaký význam přikládáte ceně za provoz stránek? Tzv. webhosting.
  7. Jaký význam přikládáte ceně za rozvoj stránek?  Cena na zřízení dalších modulů a speciálních funkcí, které v budoucnu můžete potřebovat.
  8. Jaký význam přikládáte ceně za aktualizaci stránek? Náklady na průběžnou správu stránek.


Přiřaďte si ke každé otázce hodnocení na stupnici 1-5 (1-nejlepší, 5-nejhorší). V následující tabulce pak můžete jednoduše porovnat jednotlivé způsoby řešení výroby internetových stránek.

 

Časté chyby při výběru vhodného řešení

Na základě vlastních bohatých zkušeností můžeme konstatovat, že většina podnikatelů jsou odborníci ve svých oborech, ale v problematice výroby a zejména následné správy internetových stránek se příliš neorientují. Tato situace je pochopitelná. Proto uvádíme nejčastější chyby při výběru řešení výroby internetových stránek:

  • Zadavatel požaduje líbivé efekty a funkce, které zná z jiných stránek. Tyto prvky však nepřinesou žádný obchodní efekt (nepřivedou nové zákazníky).
  • Zadavatel nedostatečně promyslí kdo a jakým způsobem bude stránky aktualizovat. Toto je velmi důležité, protože pouze dobře a pravidelně aktualizovaný web přivádí nové zákazníky!  Líbivé efekty nebo úspora několika tisíc často přesvědčí k výběru řešení, se kterým bývá průběžná aktualizace problematická nebo drahá!
  • Zadavatel si neuvědomuje důležitost řešení „na klíč“.  Ideální stav je platit měsíční paušál v řádově několika stech korunách a mít k dispozici odborné poradenství a veškeré služby na jednom místě.  Příklad: Představte si, že Vám jednoho dne přestane fungovat e-mail. Zavoláte do firmy, která vyrobila web a dozvíte se, že e-maily nespravuje. Zavoláte na registrátora domény a on řekne, že e-maily nespravuje. Budete pátrat dál, dokud nezjistíte, že Váš poskytovatel připojení k internetu změnil názvy SMTP serverů, čímž se stalo nastavení poštovního klienta ve Vašem počítači neaktuální. Kolik dní Vám bude toto pátrání trvat? Jak náročné a stresující to bude? O kolik klientů za tu dobu přijdete? Této nepříjemné situaci se můžete vyhnout jedině tak, že budete mít vše na jednom místě = řešení „na klíč“.
  • Zadavatel podlehne líbivým argumentům. Nejčastěji se jedná o „něco zdarma“.  V celkovém zúčtování na tom však vždy tratí. Ideální varianta je vybrat vyzkoušené kompletní řešení od stabilní firmy se všemi garancemi a službami za seriózní cenu.

 

Závěrečné zhodnocení

Vyrobit kvalitní internetové stránky je v současnosti vcelku jednoduchá a levná záležitost. Aby však web plnil svou hlavní úlohu – přiváděl nové zákazníky, musíte mu dát mnohem více. Je potřeba vytvořit kvalitní obsah a ten průběžně aktualizovat. Vytvářet různé novinky, akční nabídky, sbírat kontakty na potenciální zákazníky atd. Musíte se stránkami pracovat a jejich prostřednictvím  se zákazníky komunikovat.
K tomu potřebujete jednoduchý a srozumitelný nástroj pro administraci stránek  s kvalitní technickou podporou a odborným poradenstvím.  Všechny ostatní způsoby řešení webových stránek jsou pro menší i střední firmy mnohem dražší, neefektivní a často také v praxi dlouhodobě neudržitelné.

Správa webových stránek vyžaduje systematickou a pečlivou práci.  Výsledek v podobě pravidelného přísunu nových zákazníků za to však rozhodně stojí.

TOPlist
zis_footer[1].jpg