Drobečková navigace

Úvod > Pro Firmy > Copywriting

Copywriting

  • Co je webový copywriting
  • Co Vám copywriting může přinést
  • Vhodný dodavatel a co si ohlídat
  • Obecné principy copywritingu
  • Jaké otázky si musí copywriter zodpovědět
  • Psaní textů a složité začátky


Co je webový copywriting

Velmi zjednodušeně se dá říct, že webový copywriting je psaní obsahu internetových stránek. To má svá specifika, protože text webových stránek čtou návštěvníci odlišným způsobem než obsah knihy či novin.

Jedná se o techniku psaní textů, které zajímavě a srozumitelně popisují zboží či služby na internetových stránkách.  To bývá zcela zásadní a rozhodující faktor, který proměňuje návštěvníky v zákazníky.

Obsah internetových stránek musí být na první pohled přitažlivý, musí vyzývat návštěvníka k přečtení, kliknutí na další odkaz, stažení PDF dokumentu apod. Vaše produkty musí být srozumitelně popsány, je třeba uvést veškeré související služby. Vše čím se odlišujete od konkurence. Důvody proč by si měl návštěvník objednat právě u Vás a důvody proč by to měl učinit hned.

Texty na Vašich internetových stránkách je možné přirovnat k prodavačce v kamenné prodejně nebo obchodnímu zástupci na jednání s potenciálním zákazníkem.

Každá stránka s popisem produktu by měla obsahovat text, který je přímo zaměřený na určitou cílovou skupinu. Kdo bude text číst? Muži, ženy, štíhlí, obézní, mladí, staří, sportovně založení, sledující trendy, snažící se řešit problém, shánějící dárek na poslední chvíli apod. Text by měl korespondovat s osobností a životní situací čtenáře = potenciálního zákazníka.  Pokud návštěvník na první pohled uvidí, že stránka nabízí řešení jeho aktuálního problému, potřeby či tužby, bude číst dál a propracuje se až k objednávce. V opačném případě stránku během několika vteřin opustí a vyhledá konkurenci.

Co vám může copywriting přinést

Copywriting Vám přinese to, co si naplánujete! Text každé stránky musí mít nějaký cíl. Nejčastěji se jená o: kliknout na další odkaz, stáhnout nový katalog, zavolat a vyžádat si schůzku,  vložit zboží do nákupního košíku atd.
Stanovte každé podstránce nějaký cíl, napište kvalitní text, který čtenáře k cíli nasměruje a objednávky se jen pohrnou.  Výsledky budete ohromeni.

Je však nutné podotknout, že copywriting není všemocný. Jedná se o jednu část marketingového mixu, konkrétně o propagaci. Pokud nemáte v pořádku cenu, produkt nebo distribuci zboží, nemůže vám copywriting příliš pomoci.


Jak vybrat vhodného dodavatele

Webový copywriting je v naší zemi relaitvně mladou disciplínou. Existuje sice mnoho firem, které tuto službu nabízejí, avšak vybrat dobrého dodavatele není snadné.
Před podepsáním objednávky doporučujeme:

  • Požadujte záruku dodržení termínu.
  • Předem se domluvte na platebních podmínkách. Zejména jak postupovat v případě, že finální dílo budete považovat za zcela nevhodné.
  • Vyžádejte si písemnou garanci skutečné jedinečnosti textu.
  • Domluvte se na autorských právech
  • Vyžádejte si reference, v ideálním případě zavolejte referenčním zákazníkům a požádejte o sdělení zkušeností.

Cena za copywriting se pohybuje řádově v tisících za jednu normostranu.

Obecné principy webového copywritingu

Přesné zacílení

Před psaním textu si přesně ujasněte pro koho je produkt určený. Kdo to je, jak vypadá, co ho zajímá, co ho trápí, co potřebuje, po čem touží apod.  Ujasněte si také všechny relevantní skutečnosti, které souvisejí s Vaším produktem. Ujasněte si v jaké životní situaci zákazník Váš produkt potřebuje nebo žádá. Je nemocný, něco se porouchalo, nebo si to jen přeje? Zkuste se vcítit do jeho pozice a přemýšlejte způsobem, jakým takový člověk uvažuje, a jak asi bude hledat produkt, který ho zajímá.  Napsaný text musí zohledňovat všechny tyto skutečnosti. Musí na první pohled čtenáře zaujmout a ujistit, že přináší řešení přesně té potřeby, kterou on má.


Pište z pohledu čtenáře

Text je pro čtenáře. Účelem není demonstrovat, že autor zná spoustu odborných termínů. Pište tak, aby tomu čtenář  rozuměl, a aby ho to zajímalo. Nezatěžujte ho technickými detaily. Lidsky a srozumitelně mu napište co konkrétního produkt přináší. Přehledně mu nabídněte (pro jeho osobu) podstatné informace a detaily schovejte pod odkazy.
Př.: Starší dámu většinou nezajímá, že notebook má dvoujádrový procesor AM3 s 2.5 GHz. Zajímá jí jestli na něm bude fungovat účetní program, který používá.
Pozn.:  „Vy a Váš“  se musí vyskytovat 2,5 x častěji než „My a náš“. Příjemně se čte věta, která obsahuje 16 slov. Přijatelné maximum je 32.


Definujte si cíle

Jak již bylo naznačeno, před zahájením psaní textů je třeba přesně stanovit co má čtenář po přečtení udělat. Následně to měřte ve statistikách. Zkoušejte různé varianty textů a vyhodnocujte plnění cílů.


Dobrá stylistika

Text musí být rozdělený do odstavců. Každý odstavec by měl přinášet jednu hlavní myšlenku. Tu je třeba vyjádřit několika slovy a dát do nadpisu odstavce.  Jednotlivé odstavce by na sebe měly navazovat. Samosatným cílem každého odstavce je,  aby si čtenář přečetl i odstavec následující.
Dbejte na dodržování grafické úpravy. Stránka by měla být „pěkná na pohled“.  Používejte odrážky, tabulky apod.  Zvýrazňujte podstatné informace (zde prosím velmi opatrně).


Nadpisy

Nadpisy jsou zcela zásadní pro získání návštěvníkovy pozornosti.  V nadpisech jednotlivých odstavců a zejména v hlavním nadpisu stránky musí být klíčová informace, která odpovídá požadavku návštěvníka. Informace, která naznačí, že je na správném místě a vyplatí se číst dál.


Souhlas ihned v úvodu

Doporučuje se na začátku napsat obecně přijatelné konstatování (úzce související s produktem). „Zajisté se shodneme, že každý si přeje zajistit pohodlí a bezpečí pro svou rodinu“.  Čtenář podvědomě odpoví ano a  dále čte s tendencí souhlasit i s ostatním.

Obsah webových stránek

Vaše internetové stránky musí obsahovat celou řadu různých druhů informací, zde jsou ty nejdůležitejší okruhy:

  • Popis produktu (viz bod „Přesné zacílení“)
  • Hlavní výhody a přínosy produktu uživateli (kupci)
  • Proč by měl návštěvník nakoupit právě u Vás – odlišení od konkurence
    • Zaměřte se zejména na související služby. Vypište i „zdánlivě samozřejmé“. Cenová kalkulace zdarma, zaměření ve Vašem bytě zdarma, zavolejte a zdarma Vám poradíme atd.
  • Proč by měl návštěvník učinit co chcete právě teď – pobídky (časově omezená akce apod.)
  • Podložte své tvrzení (reference, certifikáty, ohlasy zákazníků atd.)
  • Výzva k akci. Chcete aby návštěvník kliknul na odkaz? Vyzvěte ho k tomu.

Vhodné formulace a výrazy

Zcela se vyvarujte cizím výrazům, odborným termínům. Zároveň pozor na klišé, nepoužívejte známé metafory.  Napište text, který můžete dát přečíst přátelům a nebudete se cítit špatně.

Jaké otázky si musí copywriter zodpovědět

  • Co je produktem, jaké má vlastnosti, jak si stojí v poprovnání s konkurencí, jaká je konkurence.
  • Co je na produktu tak zvláštního, co jiný nemá, proč by měl návštěvník koupit.
  • Co je cílem textu a proč.
  • Pro koho je text určen. Snažte se popsat „dokonalého“ potenciálního zákazníka.
  • Jak může dojít k rozhodnutí o zakoupení, je k rozhodnutí potřeba další osoba?
  • Jaké poskytujete záruky na produkt, existuje záruka vrácení peněz nebo možnost vyzkoušení? (to vám pomůže najít vhodnou pobídku k učinění objednávky)
  • Je vhodná doba? (předvánoční akce, zimní sezóna atd.)
  • Bude text na úvodní stránce nebo se jedná o detail produktu?

Psaní textů a těžké začátky

Napsat článek o produktu či službě, kterou člověk nabízí nemusí být vůbec snadné. Často bývá nejtěžší začít. Zde se velmi hodí přísloví „I cesta dlouhá tisíc mil začíná prvním krokem“.  Zejména v úplných začátcích budete těžko hledat okamžik, který Vám bude připadat jako vhodný. Jedinou možností je prostě začít a psát.


Doporučený postup

  • Nejdříve si zjistěte maximum dostupných informací o produktu, firmě, konkurenci, trhu apod.
  • Zodpovězte si pečlivě všechny otázky z předchozího odstavce.
  • Začněte psát. 
  • Nesnažte se napsat hned finální podobu každé věty. Zaznamenávejte volně plynoucí myšlenky.
  • V okamžiku kdy máte pocit, že jste napsali všechno co se k danému tématu dalo uvést, začněte text formovat do finální podoby.
  • Poskládejte do navazujících odstavců.
  • Zkracujte a odstraňujte nedůležité informace.
  • Vhodně formulujte nadpisy (které vystihují hlavní sdělení odstavce).
  • Hrajte si se slovy, zkoušejte různé varianty.

Během psaní je důležité být v přesvědčení, že produkt je opravdu dobrý. Že čtenář jeho zakoupením získá přesně to, co potřebuje a bude spokojený. Kdyby čtenář věděl to, co víte Vy, okamžitě by si u Vás produkt objednal.  Jde tedy jen o to, jak srozumitelně to čtenáři sdělíte.


Veškeré Vaše duševní rozpoležení se v textu projeví a čtenář je podvědomě rozpozná. Pište v dobré náladě, pozitivně a s přesvědčením o přínosnosti produktu.

Zejména v začátcích se člověk nechává hodně ovlivnit svojí momentální náladou. Doporučuje se čerstvě napsaný text nechat jeden den „uležet“ a pak si ho znovu přečíst v jiném rozpoložení.  Často ještě provedete úpravy.

Dávejte své texty přečíst kolegům a přátelům. Sledujte pozorně jejich reakce. Ptejte se co jim text sdělil. Působí věrohodně? Zaujal? Je srozumitelný? Co je hlavní myšlenkou třetího odstavce? Atp.

Napsat kvalitní text není vůbec snadné.  Zabere Vám to spoustu času a nezáleží na tom, zda si text napíšete sami, nebo najmete copywritera. V obou případech tomu musíte věnovat svůj čas a energii. Cesta k dobrému obsahu internetových stránek je dlouhá a těžká. Výsledek však každopádně stojí za to.

 

TOPlist