Drobečková navigace

Úvod > Pro Firmy > Marketingová optimalizace webu

Marketingová optimalizace webu

 

Existuje mnoho webových stránek firem, které mají profesionálně zpracovanou grafiku či překypují moderními funkcemi a technologiemi. Některé z nich jsou i úspěšné z hlediska návštěvnosti, nebo se tak jejich vlastníkům alespoň jeví. Mají však jeden společný a zásadní problém – neprodávají.

Web firmy je přinejmenším „výlohou“, kolem které zákazníci chodí, někdy i samotnou „prodejnou“, ve které zákazníci nakupují. Bohužel však velký počet webu tyto funkce neplní. Problém je však hlubší – firmy často neznají potřeby svých zákazníků, zejména těch „internetových“, tedy ani nedokáží přesně formulovat své představy o vlastním webu.

Toto dokladuje průzkum, který jsme realizovali v roce 2009. Pouze 19 procent podnikatelů, kteří mají firemní webové stránky, tvrdí, že jejich web slouží k prodeji. Viditelnost webů těchto podnikatelů na Seznamu činí 87%, zatímco ostatních 64%.    

Schopnosti formulovat správné představy o webu tak předchází několik fundamentálních dotazů:

  • Jaké výrobky nebo služby nabízí firma zákazníkům?
  • Jaké doplňkové služby nabízí firma ke svým produktům?
    (firmy často nedostatečně prezentují služby, které poskytují svým zákazníkům často i zdarma – např. poradenství, servis – přitom právě tyto často rozhodují o nákupu)
  • V jakém regionu firma prodává své výrobky/služby?
    (přestože řada drobných firem působí lokálně, na Internetu se prezentuje jako globální firma – často bohužel zbytečně)
  • Kdo jsou typičtí zákazníci? Čím jsou charakterističtí?
    (toto je pro drobné podnikatele nezřídka nikdy nepoložená otázka, přesto klíčová nejen pro konstrukci webových stránek) 
  • Jaký podíl na obratu mají stálí zákazníci? Získávají nějaké výhody?
  • S jakými obchodními partnery firma spolupracuje?
  • Jak firma své výrobky/služby propaguje?
  • Jaké má firma zkušenosti s využíváním Internetu k prodeji?

Je zřejmé, že tato témata netvoří vyčerpávající marketingovou analýzu. Jejich cílem je pomoci každému podnikateli strukturovat základní pohled na trh (naše zkušenosti ukazují, že diskuse nad těmito tématy často přinese podnikatelům i zajímavé náměty mimo web). Tyto informace však také významně pomohou tvůrci webu při jeho návrhu. Následně je tedy možné začít charakterizovat své představy o webu.

Při tom je stále důležité věnovat pozornost potřebám zákazníků, resp. jejich odlišnostem (vždy je možné definovat tzv. profily zákazníků, které mají podobné/stejné potřeby). Web tak můžete například rozdělit do sekcí, které naplňují individuální potřeby zákazníků.

Podstatnou součástí moderního webu je využití elektronické komunikace se zákazníkem. Existuje řada forem: rozesílání e-mailových zpráv, ankety, diskusní fóra, blogy, registrace zákazníka pro získání nějaké výhody. To rovněž přinese příležitost získat o zákaznících další informace a poznat tak lépe jejich potřeby. Zákazníky lze k tomuto motivovat – např. poskytnutím slevových kupónů.

Znalost potřeb zákazníků je třeba zohlednit ve všech aspektech správného webu – informačním obsahu, designu, způsobu komunikace se zákazníky, zajištění viditelnosti a provozovatelnosti webu (v rámci tohoto textu je podstatná především použitelnost pro zákazníka, kterou ovlivňuje zejména technické provedení webových stránek).

TOPlist