Drobečková navigace

Úvod > Pro Firmy > Komunikace se zákazníkem

Komunikace se zákazníkem

Při návrhu firemního webu je klíčové o webu uvažovat jako o komunikačním nástroji se zákazníkem, nikoliv pouze jako o statické vizitce firmy. Firemní web podporující komunikaci se zákazníkem významně podporuje jeho prodejní schopnosti a současně buduje stabilní zákaznickou komunitu (zákazníci se rádi vracejí). Tím lze výrazně zvýšit konkurenceschopnost, byť web nabízí sortiment produktů (služeb) na vysoce konkurenčním trhu.

Komunikace se zákazníkem je podporována následujícími funkcemi a vlastnostmi webu:

  • Zaslání požadavku zákazníka firmě (např. formulář pro získání produktového katalogu, dotaz k produktu, kniha přání a stížností atd.)
  • Distribuce newsletteru zákazníkům
  • Členský klub a z členství plynoucí výhody (např. sleva na nákup)
  • Prezentace zákaznických akcí (budoucích i uskutečněných, pozvánky distribuovány formou novinek)
  • Ankety pro zjištění názoru zákazníků
  • Prodej produktů přes Internet (internetový obchod nebo prodejní katalog) 
  • Další specifické způsoby (např. anketa mezi zákazníky o výběru nového grafického zpracování webu, sdílení zkušeností s výrobky mezi zákazníky)

Vyššího účinku komunikace lze dosáhnout využitím více komunikačních kanálů, např. různými formami reklamy (i mimo prostředí Internetu). Tento přístup se již neobejde bez důkladného návrhu konceptu marketingové komunikace.

Podstatnou součástí komunikace je měření výsledku (viz též viditelnost webu). Existuje řada nástrojů pro měření návštěvnosti stránek, analýzu chování návštěvníků webu (jaká stránka webu je výchozí, které stránky navštěvují, kde web opouštějí). Tímto způsobem lze prokázat efektivitu vynaložených nákladů, ale rovněž odhalit slabá místa webu. Měření návštěvnosti je vhodné kombinovat se sledováním jiných ukazatelů - např. počtu či objemu obchodních transakcí.

Komunikace se zákazníky se neobejde bez získávání jejich osobních dat. V takovém případě je nezbytné respektovat zákon o ochraně osobních údajů.

TOPlist